maandag 21 januari 2013

10 Vragen en antwoorden over zelfbouw groendak



Ik kreeg laatst een vraag van het waterschap. Zij zijn ook erg voor groendaken omdat ze zoveel mogelijk regewater eigenlijk niet in het riool willen hebben. Dat belast teveel de capaciteit. Groendaken houden (oa) veel water vast en zijn daarom interessant voor de waterbedrijven. Deze vragen ook nog maar eens op deze blog gezet: 

  1. Waarom: Ongelooflijk duurzaam (gaat meer dan 50 jaar mee), houdt water vast, isoleert nog extra, CO2 opvang, brandwerend en last but not least: mooi!
  2. Beheer en Onderhoud. Het eerste jaar bij onvoldoende regen wat beregen om zo het wortelen te stimuleren. In die periode is het ook nog niet helemaal dicht gegroeid en moet je soms ook het dak op om wat onkruid weg te halen. Daarna kun je wat open plekken nog wat verder opvullen. Verder weinig tot geen onderhoud.
  3. Ontwerp en realisatie: Er is wel wat informatie te vinden, maar dat zijn allemaal vrij dure systemen. Daarom hebben we zelf veel nagedacht en uitgezocht. Belangrijkste besluit was dus de balkjes onder of boven het rubber. Eerste was heel veel werk omdat je dan het rubber aan drie zijden moet lijmen. Daarom hadden we het bij het huis bovenop gemaakt. Echter achteraf hadden we toch voor de eerste variant moeten kiezen: is gewoon beter!
  4. Oppervlakte: Huis 150, Actorium 200 m2. allebei helling van 30 graden. 
  5. Kosten: 35 euro per m2. Maar dat komt wel omdat we de plantjes bv zelf op gekweekt hebben, de lavasteen 1euro 20 per m2) 3rechtstreeks hebben besteld. EPDM (incl lijm, dubbelstroken voor verbindingen, afwerkmaterialen enz) zelf was 25 euro per m2. Isolatie zat ook rond de 10 euro (wist niet of je dat er bij wilt tellen of niet). Verder heb je nog vilt nodig (200 euro voor een hele rol, komt op 1 euro per meter). De kosten als je een kant en klaar systeem laat komen of laat leggen varieren van 6- tot 80 euro per m2.
  6. Opbouw: a) Stevige spanten en gordingen, die moeten iets robuuster zijn voor een plantendak dan voor bv pannen of platen. b) Daar underlayment op. Isolotatie materiaal (10 cm). c)Bij het Actorium hebben we balkjes op het isolatie materiaal gebruikt (tegen afgeleiden; dag is 30 graden) en d) daar het epdm over heen. (c,d) Bij het huis hebben een constructie op het epdm gelegd. Op de folie (epdm) e) een viltdoek, daar f) vulkanische gesteente op (niet rond maar hoekig). Vervolgens g) allerlei plantjes er in gezet (op de grond gekweekt)
  7. Foto's: Achter deze link een mapje met allerlei foto's van ons groendak. 
  8. Ervaringen.  Ik geniet elk voorjaar weer van het groen worden van het dak. Verschillende bloempjes komen vervolgens in bloei en dat is erg genieten. 

4 opmerkingen:

Spaarmoeder! zei

Was erg benieuwd waar je de zaden en de lavasteen vandaan hebt. Ik heb in de omgeving ( bergen op zoom) rondgebeld en het is nog best lastig. om er aan te komen.
De zaden heb ik inmiddels gevonden bij Vreeken.nl als dakmix, maar misschien hebben jullie nog suggesties?

Monique zei

Lava steen heb ik bij de plaatstelijke tuincentrum besteld.
Plantjes heb ik dus zelf gekweekt. Eerder ook geprobeerd met zaden maar dat was mislukt.
Ook dit is een goede site voor groendak spullen. http://www.groenebouwmaterialen.nl/c-306237/groendaken/

Spaarmoeder! zei

Bedankt, ik ga aan de slag!

Geld is tijd zei

Ik ben al een tijdje op zoek naar andere bloggers die creatief en duurzaam combineren. Ik zie veel mooie ideeen, ik ga binnenkort dit hele blog eens doorspitten. Voor mijn creatieve uitspattingen (oa ook een groen dak) zie
link

Zoekresultaten