woensdag 8 juli 2009

Douchewater wtw (warmteterugwinning)

Als je onder de douche staat, stroomt het warme water rechtstreeks het riool in. Dat is eigenlijk zonde, want er zit nog een hoop energie in.
Gelukkig zijn daar oplossingen voor, zodat de warmte teruggewonnen kan worden. Het systeem is heel simpel: met het afvoerwater verwarm je het koude water, dat naar jou onderweg is, alvast wat voor. De thermostaatkraan van je douche hoeft dan minder warm water bij te mengen, zodat je daarop bespaart.
Het systeem (hier een mooie foto) bestaat uit een buis in een buis. Het afvalwater stroomt door de binnenste buis naar beneden, het verse water stroomt door de ruimte tussen de twee buizen. Omdat koper een goede warmtegeleider is, is er een goede warmteoverdracht.
Zo'n ding kost 400 tot 500 euro.
Na wat zoeken vond ik een beschrijving voor een doe-het-zelf versie.
Het is een wat obscure website, maar ik heb de man erachter gesproken, en het werkt echt. Ik ben waarschijnlijk de derde of vierde persoon in Nederland die zo'n ding zelf gaat maken.
Ik heb even wat prijzen opgezocht. Er zitten een paar minder gangbare, dure onderdelen in. Ik schat dat ik rond de 150 euro uitkom.
VSH 040287.5 soldeer ring messing 42-35mm (2 x €6,71)
VSH 043086.1 verloop T-stuk 42 x 28 x 42 (2 x €39,47)

Als het lukt om die twee dure T-stukken te vermijden, scheelt dat al 80 euro. Toch iets om over na te denken...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

En is het gelukt? Werkt het? Tell us!
grt
Chris

pinx zei

Chris, ik weet niet of je mijn reactie nog leest, maar als je even verder leest op onze blog, zul je zien hoe ik het heb opgelost.

Zoekresultaten