zondag 25 maart 2012

Leemoven zelf bouwen, stap 1: onderstel

Twee jaar geleden heb ik een workshop leemoven bouwen gevolgd. Gelukkig had ik alles goed vastgelegd, dus ik durfde het wel aan om er nu zelf een te bouwen.
Ook dit proces heb ik in beeld vastgelegd. De meer visueel ingestelde bezoekers kunnen meteen doorschakelen naar het foto-album. Wil je alles weten over hoe ik het gedaan heb, dan volgt hieronder deel 1 van mijn feuilleton over de "zelfbouw leemoven".

In de tijd sinds de workshop hebben we natuurlijk goed kunnen nadenken hoe we het wilden doen. De volgende (conflicterende) eisen lagen op tafel:
- moet verplaatsbaar zijn;
- moet op een pallet passen, die door een normale deur past;
- moet zo groot mogelijk zijn, zodat er grote pizza's in passen.
"Zo groot mogelijk" en toch door een deur passen, leidde tot een zelfgemaakte pallet van 78 cm breed. 80 cm (een standaardpallet) past nét niet door onze deur. Een standaard pallet zou trouwens toch niet stevig genoeg zijn voor het gewicht dat hij moet dragen. Het is toch een paar kruiwagens zand die je rondtrekt.
Omdat de wand zo'n 12 cm dik wordt, en zeker omdat ik vuurvaste tegels heb van 40 cm, kwamen we uit op een inwendige diameter van maximaal 40 cm. Om ietsje ruimte te winnen, heb ik hem ovaal gemaakt.

Stap 1 is het maken van een pallet. Ik heb flink dikke balken gebruikt, dikke dwarslatten op de grond en een stevige multiplex plaat bovenop. Voor de stabiliteit heb ik twee zware grindtegels van 40x60 gebruikt, opgesloten tussen balkjes van 5x5 cm. Een laagje zand onder de tegels is nodig, om wiebelen te voorkomen.

Op deze grindtegels ligt een laag isolerende stenen: calcium silicaat. Ik heb deze als restpartijtje kunnen kopen, samen met de vuurvaste tegels, van groenebouwmaterialen.nl uit Heusden, Noord-Brabant. Een goede isolatie is essentieel, anders moet je de hele ondergrond heet stoken voordat je kunt bakken. Calcium silicaat is niet de goedkoopste oplossing, maar wel de beste. In plaats van vuurvaste tegels kun je ook vuurvaste stenen gebruiken, maar voor pizza's is een tegel uit één stuk wel mooier.

Onder de isolatieblokken zit ook weer een laagje zand, en onder de vuurvaste tegels een laag van ca. 1 cm. Dit is voor de stabiliteit, en dient tevens als warmtebuffer.

Op de laatste foto zie je tegels opgesloten in een rand van stroleem. Rechts in beeld zie je nog net de pompwagen, waarmee we de eerste proefrit met de leemoven hebben gemaakt die dag.

Met het timmerwerk, het uitdokteren van de constructie, het aanmaken van de leem en het voorbereiden van de leem voor de volgende dag ben ik ongeveer een halve dag bezig geweest.

Zoekresultaten