maandag 26 maart 2012

Leemoven zelf bouwen, stap 3: koepel

Met de leempap die ik de dag ervoor in de week had gezet, heb ik zogeheten "vuurleem" gemaakt.
 
Dit is leem, vermengd met scherp zand, in een verhouding 1 op 2. Veel zand dus, met leem als hechtmiddel.
Om te testen of de verhouding goed is, en de vuurleem de juiste hoeveelheid water bevat, doe je de valproef. Hiervoor neem je een hand vol leem, kneedt hem een tijdje (niet echt kneden, maar meer vastdrukken) en laat hem dan van schouderhoogte op de grond vallen. Als hij plat valt, is de leem te nat, als hij uit elkaar valt, zit er te weinig leem of water in. In mijn geval bleek dat er eigenlijk teveel water in zit. Normaal doe je er dan wat zand bij, maar dat durfde ik niet meer aan. Het zand was bovendien niet droog, dus dan helpt het ook minder.
   
Voor een goede hechting heb ik rond de mal alles ingesmeerd met leempap. Vervolgens kan de vuurleem aangebracht worden. Hiervoor heb ik hulp van een paar ervaren leemovenbouwers.
 
De opening bestaat eigenlijk uit twee bogen. Vóór de rvs-boog komt nog een tweede boog, met ertussen een spleet. Boven deze spleet komt een rookkanaal. Op deze manier krijg je een optimale verbranding: de verse lucht komt van onder af de verbrandingskamer in, de rookgassen worden net voor de uitgang afgevoerd naar boven. De verhouding van koepelhoogte en deurhoogte is belangrijk: de deur is 2/3 van de koepel.

Geen opmerkingen:

Zoekresultaten