zondag 14 september 2008

beplantingsplan

En nu krijgen we weer wat ruimte om na te denken wat we precies op het dak gaan leggen. Op ons huidige tuinhuisje hadden we al eerder geexperimenteerd met vijverfolie, gewone tuingrond en lage grondbedekkers. Dit werkte prima dus ik ben in april al begonnen om in een deel van de moestuin deze grondbedekkers al uit te zetten en te laten groeien. Dat werkte enorm goed. Binnen no-time moest ik deze plantjes opnieuw uitzetten en nu de aardappelen uit de grond zijn heb ik weer een stuk moestuin hiervoor ingezet. Dat is echter nooit genoeg voor 280 m2 daktuin. Dus ik moest wat creatiever worden.
Onze tuinarchitekt had al met ons meegedacht en me ook getipt voor een boek van Ger Londo: Tuin vol wilde planten . Dit boek is niet meer te verkrijgen maar bij de bieb hadden ze het nog wel. Hij maakt onderscheid tussen natuurtuinen en wilde-plantentuinen. In een wilde-plantentuin plant en zaai je verschillende soorten. Ongewenste soorten (onkruid) haal je weg zodat de gewenste soorten blijven bestaan.
In een natuurtuin laat de de natuur zijn werk doen en beinvloed je zo min mogelijk. Betekent ook dat het onderhoud hiervoor beperkt is. Je gaat er vanuit dat de natuur bepaalt welke soorten overleven en welke niet. Maar uiteindelijk wil je wel ook een tuin en geen brandnetel voorziening en dus moet je met name bij de inrichting wel je maatregelen nemen. Het betekent vooral dat je moet zorgen dat de grond van een juiste samenstelling moet zijn. En dan is tegenwoordig het verarmen van de grond nog bijna de lastigste opdracht. Combinaties van wilde-planten-tuin en natuurtuin zijn ook mogelijk.
Dit boek en ook de gesprekken met de architekt maken me behoorlijk enthousiast over de mogelijkheden. Als puber al plukte ik voor verjaardagsfeestjes van vriendinnetjes bloemen uit de berm ipv uit moeders tuin. Vond ik veel leuker en mooier... en deze gedachten kloppen dus ook helemaal...
Ons dak is dus 280 m2. Ik had al bedacht dat ik dan gewoon ook verschillende tuintjes op ons dak moest maken. Omdat we ook de kosten in de perken moeten houden ben ik op zoek naar simple en toch doeltreffende oplossingen. Zo had Marleen (onze tuinarchitekt) ook al het plan om gras af te plaggen en deze omgekeerd op het dak te leggen. Gras hebben we genoeg (zelfs te veel op dit moment om bij te houden) dus ook hier weer een goude idee!.
Gisteren ben ik ook even bij tuinwinkel van de Elzen langs geweest. Die zit bij ons in de straat en het meisje wat daar werkt werd ook al enthousiast van mijn relaas. Samen hebben we even gekeken naar de mogelijkheden. Het plan is voorlopig alsvolgt:
We willen zes stukken maken van grofweg 40 m2:
Rijke grond (uit eigen tuin). Piet Haerkens heeft een hoop paardenmest achtergelaten :)
Arme grond (ook uit eigen tuin maar dan vanuit het dennenbos)
Zure grond
Kalkrijke grond (grond gemengd met kalk)
Leem/klei grond
Grasplaggen

Al deze grondsoorten mengen met kleikorrels om het allemaal wat lichter te houden. Vervolgens in ieder geval twee soorten bloemenmengels op het dak uitzaaien. Afhankelijk van de grondsoort zullen zich bepaalde soorten beter ontwikkelen dan andere. Op de rijke grond komen de plantjes uit mijn moestuin. Eigenlijk wil ik ook nog een stuk uit het boekje doen (de opbouw van een sedumdak). Dat is gelijk ook de duurste variant. Nu dit plan moet ik even wat nader uitwerken en ook voorleggen en ook even berekenen hoe duur we uit komen..
Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Zoekresultaten