maandag 28 september 2009

Verf


De kozijnen van het huis moeten in de lak gezet worden dus ik ben me aan het verdiepen in de verfsoorten.
Onze architect had me al gewezen op Aquamarijn verf maar ik had nog geen tijd gehad om me daar in te verdiepen. In eerste instantie dacht ik eigelijk dat je twee soorten verf hebt. Verf met oplosmiddel (bv terpentine) of verf op waterbasis. Na het lezen van de informatie op deze site snap ik dat ik eigenlijk onderscheid moet maken tussen syntetische en natuurlijke verf. Syntetische verf heb je dan in oplosmiddelhoudende verf of waterdragende verf maar deze is altijd belastend voor het milieu omdat de grondstoffen van deze verven gemaakt worden van aardolie. En dit raakt ooit op en is dus niet duurzaam. Daarnaast is er veel energie nodig voor het maken van deze verf en levert het ofwel aan de lucht (oplossmiddel) ofwel aan het water veel schadelijke effecten. (het schoonmaken van de kwasten gebeurt veelal boven de gootseen en daarmee loopt de verf in het riool).
De Nederlandse overheid heeft voor professionele verwerkers het gebruik van waterverdunbare producten in het binnengebruik verplicht, als bescherming voor de schilders (OPS-schildersziekte, veroorzaakt door te veel blootstaan aan oplosmiddelen). Dit is geregeld in de ARBO-wet. Hiermee loopt Nederland ten opzichte van de rest van Europa vooruit.

Aquamarijn heeft zich toegelegd op het maken van natuurverven. Ze gebruiken natuurlijke grondstoffen (bv lijnolie, harsen, water, natuurlijke mineralen (bv oker), celluloselijm). Er is niets te vinden over het energieverbruik voor de totstandkoming. Qua afval moet je deze verf nog steeds inleveren bij de milieustraat (het is nog steeds geen natuurlijke smaakstof voor het drinkwater). Maar al met al toch echt een beter alternatief voor de tradionele verven.

Waar ik nog mee worstel is de kleurstelling. Het larikshout laten we voorlopig vergrijzen. Het dak wordt groen. Zou aarde-rood een mooie kleur zijn voor de kozijnen???

Geen opmerkingen:

Zoekresultaten