donderdag 17 september 2009

Verwarmingssysteem

Afgelopen winter hebben we onze ketel kunnen stoken. Het nut was nog maar beperkt: alleen de vloerverwarming van het actorium was aangesloten.
Ondertussen is de verbouwing van het huis uitgevoerd en is de wandverwarming in het actorium klaar om aangesloten te worden. Ook de boiler staat op z'n plaats.
De boiler is een voorraadvat van 200 liter, dat opgewarmd wordt met het water uit het buffervat (dat 1600 liter groot is).
We hebben een houtketel, een buffervat, een boilervat, vloerverwarming, wandverwarming, een huis met verwarming en ook nog een gasketel als backup.
Een ingewikkeld systeem dus.
Onze kachelboer heeft allerlei schema's gegeven, en de loodgieter heeft die vertaald in een wirwar van buizen, kleppen en pompen, maar ik zelf zag door de bomen het bos niet meer.

Ook heb ik ontdekt dat er verschil van inzicht is tussen de kachelboer en loodgieter. Het leek me daarom maar het slimste om te zorgen dat ik het zelf helemaal snap.
Omdat ik elke keer zat te worstelen met het vertalen van zo'n schema naar het echte ijzerwerk, heb ik maar de buizen uitgetekend in Sketchup en voorgelegd aan de kachelboer. Hij weet het beste hoe het uiteindelijk in elkaar moet zitten.
Hij heeft me geweldig geholpen (bedankt Wiebe!), en ik heb er nou alle vertrouwen in dat ik de loodgieter kan uitleggen wat hij moet doen.

Voor de geïnteresseerde: onze ketel heeft een eigen weersafhankelijke temperatuurregeling. Hij regelt dus de temperatuur waarmee hij het water het verwarmingscircuit instuurt. Dit betekent dat je niet daarnaast nog allerlei thermostaten in het systeem moet inbouwen, wat blijkbaar gebruikelijk is als ik de loodgieter goed begrepen heb. Die temperatuurregeling gebeurt door het bijmengen van retourwater met het aanvoerwater.

Geen opmerkingen:

Zoekresultaten