zondag 28 maart 2010

Domotica: Z-wave, Zigbee, EnOcean, Eltako?

De afgelopen dagen heb ik stopcontacten en schakelaars gemonteerd op de slaapkamers. Ik ben al een hele tijd bezig om een goed systeem te vinden voor alle schakelmateriaal. Mijn wensen waren:
  1. draadloos, zodat de schakelaars flexibel te plaatsen zijn en er minder sleuven gekapt hoeven te worden
  2. domotica-foefjes, zoals een "alles-uit"-schakelaar en slimme bewegingsmelders
  3. industrie-standaard, zodat ik niet gebonden ben aan één leverancier
  4. betrouwbaar
  5. modern
  6. door mijzelf te installeren
  7. niet te duur
Uiteindelijk dacht ik het gevonden te hebben: Z-wave. Als een soort thuiscentrale heb ik een Vera van Micasaverde gekocht. Als je het filmpje op de website ziet, werkt het allemaal heel simpel.
Als ervaringsdeskundige kan ik ondertussen melden dat het in Europa een stuk minder simpel is. Om de een of andere reden heeft de producent van Z-wave ervoor gekozen om in Europa net iets anders te werken dan in Amerika. Bovendien wordt er veel overgelaten aan de fabrikanten van schakelmateriaal, zoals Merten en Duewi, waardoor de apparaatjes net niet werken zoals je zou verwachten. Ook is het netwerkbeheer dermate ingewikkeld, dat ik daar mijn familie niet mee wil opzadelen.
Een alternatief voor Z-wave is Zigbee. Hier is echter ook niet veel standaardisatie, dus dan ben je verplicht van één bepaalde leverancier te kopen. Plugwise (een Nederlands bedrijf) maakt een mooi systeem waarmee je alle stroomverbruik in je huis bij kunt houden. Ze zijn bezig met een draadloze schakelaar, maar ik twijfel of die er ooit komt. Er zijn meer leveranciers, maar de verschillende systemen werken niet samen.
Gelukkig heb ik nu een goed systeem gevonden: Enocean. Dit is een spin-off van Siemens, dus dat geeft vertrouwen.
Enocean maakt zelf geen schakelmateriaal, maar bouwstenen voor fabrikanten van installatiemateriaal. Al deze systemen werken goed samen. Er is ondertussen al een indrukwekkende lijst van merken die voor deze technologie gekozen hebben.
Op zoek naar een breed assortiment en een lage prijs, kwam ik bij Eltako uit. Ze hebben een zeer gedreven vertegenwoordiger in Nederland rondrijden, die mij alles tot in de puntjes heeft uitgelegd.
Oorspronkelijk dacht ik dat het principe was: draadloze schakelaars her en der, en ontvangers in het plafond, vlakbij de lampen. Kostentechnisch is het echter slimmer om alle draden naar één centraal punt te leiden, en daar de actoren (ontvangers)
op een rijtje te zetten. Je hebt dan maar één antenne nodig, en de actoren zelf zijn goedkoper dan de draadloze ontvangers. Je koppelt het hele zaakje met twee draadjes aan elkaar: onderling communiceren ze over een RS-485-bus.

Eltako heeft zo'n breed assortiment, dat je in eerste instantie niet weet wat je moet kiezen. Gelukkig heeft de vertegenwoordiger voor mij een lijstje gemaakt wat ik nodig heb:
1 x WNT12-12VDC-12W/1A (voeding)
1 x FAM12-12V DC (antenne voor ontvangst van draadloze zenders)
2 x FSA12-12V DC (aan/uit-schakelaar, 4-voudig)
4 x FUD12NPN-12V DC (geavanceerde dimmer, met sluimer- en wekfunctie)
5 x FT4-ws (dubbele wandzender)
1 x FTS12-EM-UC (voor aansluiting van rookmelder en bewegingsmelder)

Het grappige van de wandzenders is, dat ze geen batterij nodig hebben. Door het indrukken (je eigen spierkracht) wordt net genoeg energie opgewekt om een signaaltje uit te zenden. Ook de schakelaars en dimmers zijn bijzonder. De schakelaars schakelen bijvoorbeeld in de nul-doorgang, zodat er heel weinig slijtage is. De dimmer kan alle soorten lampen dimmen, ook LED en (dimbare) spaarlampen. Door een speciale ingang is het zelfs mogelijk de dimmer te koppelen aan een tijdklok, zodat je 's morgens gewekt wordt met licht dat langzaam feller wordt (zoals het Philips Wake-up light).

Na een dag lang "frotten" ziet het er zo uit:

Eltako maakt zelf geen wandcontactdozen, maar de spullen van Gira passen er goed bij. Ik zet alles zoveel mogelijk in plintgoten: flexibel, geen kapwerk, van hout te maken (een lariks plank, meer is het niet).

6 opmerkingen:

Marco zei

Hallo,

Begrijp ik je goed dat je de Vera (z-wave) gebuikt in combinatie met eltago (enocean)?
Kun je eens uitleggen hoe dit is uitgevoerd?
Ik zie dat eltago wel veel schakelaars enz hebben, wat ik van Z-waven nog vind tegen vallen.
Verder heb ik een bestaande bouw (20 jaar), dus niet altijd de mogelijkheid om van alles te veranderen...

Veel succes met bouw!

pinx zei

Helaas is het Eltako-systeem (nog) niet te koppelen aan de Vera. In theorie is dat wel te doen: je moet een USB-naar-RS485 adapter in de Vera steken, en een UPnP-adapter schrijven.
Hopelijk ga ik daar nog een keer tijd voor vinden...

Hugo zei

Voor koppeling van Z-wave met enocean moet je eens naar iP-Symcon kijken. iP-Symcon een introductie

pinx zei

Zoals veel van die domotica-systemen, is iP-Symcon afhankelijk van een computer (>30 Watt). Mijn systeem draait op een Vera van Micasaverde: een opgewaardeerde draadloze router, die slechts 5 Watt verbruikt. Vera draait op Linux, en is in alle opzichten een open (dwz: uitbreidbaar, maar wel veilig) systeem, dus de enige belemmering is tijd en kennis.

Hans zei

Hi Marcel

Ik ga dit jaar een huis bouwen en wil ook graag een domotica systeem inbouwen, of er in ieder geval rekening mee houden. Ik denk ook aan Eltako.. het is betaalbaar en lijkt kwalitatief goed en goed overdacht. Bovendien werkt het met een standaard: enocean. Het enige waar ik bang voor ben is de betrouwbaarheid van die draadloze schakelaars.

Hoe is dat bij jou? Werkt alles naar behoren? Heb je veel problemen, en zo ja wat voor? Zou je dit aanbevelen of is bedraad achteraf gezien toch beter?

Alvast bedankt!

pinx zei

In het algemeen is het Eltako-systeem betrouwbaar. In de loop der jaren zijn we tegen een paar problemen aangelopen:
- Per ongeluk een kachel aangesloten op een dimmer; daar kan de dimmer niet tegen, dus die heb ik moeten omzetten naar een aan/uit-schakelaar met relais (nog steeds binnen het Eltako-systeem
- De schakelaar op de badkamer heeft soms kuren. Van de twee knoppen doet één het dan niet.
- De bedieners maken veel geluid; ze moeten energie opwekken voor het zenden, en dat gaat gepaard met een luide klik.
- De dimmer van onze slaapkamer gaat niet meer helemaal uit; ook moeten vervangen door aan/uit.
Ik ben niet zo'n electronicus, dus alle beloftes met koppeling aan internet heb ik niet kunnen inlossen. In theorie moet dat allemaal kunnen, maar er zijn teveel andere dingen die ik leuker vind.

Zoekresultaten