woensdag 13 februari 2008

Houten gevelbekleding

We gaan de gevel afwerken met fijnbezaagd / ongeschaafd lariks.
Als je dit niet behandelt, gaat het vergrijzen. Dit is op zich heel duurzaam, maar de donkere kleur leek ons minder mooi.
Van Roel Peeters kreeg ik de tip: Ecoleum van P.K. Koopmans. Dit is de milieuvriendelijke opvolger van Carbolineum.
Dit is heel goed en makkelijk spul, maar de kleurkeuze is vrij beperkt. Wel een goed alternatief voor al dat gemene tuinhout. Perkoleum is overigens de verf die je moet hebben voor geschaafd hout. Ecoleum werkt alleen op ongeschaafd hout.

In Scandinavië wordt al sinds jaar en dag gewerkt met Falu Rödfärg, oftewel rode verf. Van mijn Canadese schoonzus heb ik al eens begrepen dat dit ook in Canada veel wordt gebruikt, en dat het geweldig lang meegaat.
Je kunt het in poedervorm kopen en zelf aanmaken met water en lijnzaadolie.
Er is nog geen wederverkoper in Nederland, dus ik moet nog uitzoeken hoe ik het spul hier krijg.

Bij Hiro hebben ze een ander merk, van Uula. Zelfde soort spul, verkrijgbaar in een stuk of 12 kleuren.
20 liter, goed voor 80 m2, kost 215 euro.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zoek eens op Ebay......

Succes verzekerd en voor minder euro's dan jij hier noemt.

Jac zei

Hallo ik ga ook fijnbezaagde larriks geveldelen toepassen.

Heb je een goed leveringsadres of houtleverancier voor me?
Wat is de m2 prijs ongeveer. Heb je mogelijk een foto van de gevelbekleding.

Ik wil eventueel de gevel wel behandelen met een olie of iets dergelijks blank behandelen, maar het moet wel onderhoudsvriendelijk zijn.

Ken je iets

met vriendelijke groet,

Jac.

Zoekresultaten